Podřipská škola a mateřinky
Co spojuje Podřipskou školu a mateřské školy na Roudnicku? Je to projektový týden s názvem Podřipská škola mateřským školám. S projektovou výukou se studenti Podřipské setkávají dvakrát ročně. V rámci té poslední, červnové, si studenti napříč školou vyzkoušeli jak vymyslet, zorganizovat a zrealizovat 90min vzdělávací program pro děti v předem domluvených 16 mateřských školách.
Na začátku týdne byli studenti seznámeni s cílem projektu a detailním zadáním. Nastudovali si základní znalosti z vývojové psychologie, aby si uvědomili, jak bude vypadat jejich cílová skupina, co dovede a co naopak ještě ne. Následně si určili role v týmu jako mluvčí, pokladník a dokumentarista a ujasnili si, co je jejich povinností. Mluvčí pak telefonicky kontaktoval vybranou školku, nabídl jim program, domluvil konkrétní čas a místo, zjistil předpokládaný počet dětí a věkové rozmezí. Už tento krok byl pro mnohé vystoupením z jejich komfortní zóny. Ne vždy se potkali s porozuměním na druhé straně a museli se domlouvat, vysvětlovat či doptávat. Zároveň bylo krásně vidět, jak ti, co to zvládli, měli radost. Ještě během pondělí pak každý tým vymyslel název, cíl a zaměření svého programu.
V úterý si pokladník došel pro hotovost. Studenti si museli rozmyslet, jak omezený rozpočet využijí. Začalo detailní plánování programu, příprava aktivit, výroba pomůcek či masek. Studenti také museli domluvit kdy přesně a kde se v den realizace sejdou a jak se na místo dostanou. Jelikož si uvědomujeme význam zpětné vazby, studenti také vymysleli, jak budou sbírat zpětnou vazbu od dětí a, zajistili si strukturovaný dotazník pro pedagogický dozor z mateřských škol.
Ve středu dopoledne mohly týmy ještě dolaďovat program. Odpoledne následovala další důležitá fáze projektového týdne – vzájemné testování programu ve dvojicích. Jeden tým tedy nejprve hrál děti v předškolním věku a druhý tým s nimi realizoval svůj program. Studenti díky tomu sami nacházeli nedostatky v přípravě a zjistili, co je ještě potřeba vylepšit. K tomu jim tým „dětiček“ vytipoval nejslabší místa programu a společně se řešily, jak je ošetřit. Následně si týmy role vyměnily.
Čtvrtek byl den D. Týmy studentů dorazily na domluvená místa a realizovaly svůj program. Bez doprovodu vyučujících, s plnou důvěrou. Samozřejmě i zde musely řešit nečekané problémy, jako třeba absence některých studentů, zapomínání, či jiný počet dětí. A o tom je život. Umět reagovat, komunikovat, přizpůsobit se a i trochu improvizovat. Postavit se k problémům čelem, neutíkat před nimi. A to vše naši studenti měli možnost zažít.
V pátek studenti připravovali závěrečnou prezentaci, kde museli reflektovat celou svou práci. Od přípravy, plánování, přes realizaci a vyhodnocení zpětné vazby od dětí i pedagogů z MŠ. Vytipovali silná a slabá místa, zreflektovali, co je překvapilo mile a co nemile, jak hospodařili s rozpočtem a samozřejmě i co by příště dělali jinak. Prezentoval vždy jeden tým před dalšími třemi a před dvoučlennou komisí. Studenti byli již uvolnění, mnozí z nich vděční za tuto zkušenost i za důvěru, která jim byla vložena, a za nová přátelství, která díky projektové výuce navázali napříč školou a studijními obory.
Pokud jste četli pečlivě, určitě vás napadlo, jaké spektrum klíčových kompetencí díky takové komplexní výuce studenti rozvíjejí. Jsou to kompetence k učení, k řešení problému, komunikativní, sociální a personální, občanské kompetence, matematické a finanční a kompetence využití prostředků informačních a komunikačních technologií.
Děkujeme zapojeným školkám za tuto skvělou vzdělávací příležitost a vedení školy za podporu smysluplné výuky s důrazem na rozvoj osobnostních dovedností.